Καλλιτέχνες και λογοτέχνες στα αναγνωστικά, 1860-1960 /

Η έκδοση αυτή πραγματοποιήθηκε με την ευκαιρία της ομώνυμης έκθεσης, που διοργάνωσε το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης με τη συνεργασία της Εταιρείας Σπουδών Νεοελληνικού Πολιτισμού και Γενικής Παιδείας ( Ιδρυτής: Σχολή Μωραΐτη ) και με επιστημονικό σύμβουλο τον Αλέξη Δημαρά, στον εκθεσιακό χώρο τ...

Πλήρης περιγραφή

Αποθηκεύτηκε σε:
Λεπτομέρειες βιβλιογραφικής εγγραφής
Συγγραφή απο Οργανισμό/Αρχή: Εταιρεία Σπουδών Νεοελληνικού Πολιτισμού και Γενικής Παιδείας
Άλλοι συγγραφείς: Δημαράς, Αλέξης, 1932-2012 (Επιμελητής έκδοσης), Καψάλης, Διονύσης, 1952- (Επιμελητής έκδοσης)
Μορφή: Βιβλίο
Γλώσσα:Greek
Έκδοση: Αθήνα : Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, 2010
Θέματα:
LEADER 06882namaa2200325 4500
001 main_52304
003 GR-kkKDBK
005 20210110183851.0
006 a|||||r|||||||||||
008 170321s2010uuuugr#||||grb||| 000|0 gre d
999 |c 56286  |d 56286 
020 |a 978-960-250-430-7 
040 |a GR-kkKDBK  |b gre  |d GR-kkKDBK  |e AACR2 
082 0 |a 372.4 
130 0 |a Καλλιτέχνες και λογοτέχνες στα αναγνωστικά, 1860-1960  |9 122465 
245 1 0 |a Καλλιτέχνες και λογοτέχνες στα αναγνωστικά, 1860-1960 /  |c επιμέλεια έκθεσης Αλέξης Δημαράς, Διονύσης Καψάλης ; κείμενα καταλόγου Αλέξης Δημαράς...[κ.ά.] 
260 |a Αθήνα :  |b Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης,  |c 2010 
300 |a 229,[2] σ. :  |b εικ. ;  |c 30 εκ. 
500 |a Η έκθεση "Καλλιτέχνες και λογοτέχνες στα αναγνωστικά (1860-1960) εγκαινιάστηκε στο Μέγαρο Εϋνάρδου του ΜΙΕΤ στις 13 Ιανουαρίου 2010 που διοργανώθηκε από το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης και την Εταιρεία Σπουδών Νεοελληνικού Πολιτισμού και Γενικής Παιδείας 
504 |a Περιέχει βιβλιογραφία 
520 |a Η έκδοση αυτή πραγματοποιήθηκε με την ευκαιρία της ομώνυμης έκθεσης, που διοργάνωσε το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης με τη συνεργασία της Εταιρείας Σπουδών Νεοελληνικού Πολιτισμού και Γενικής Παιδείας ( Ιδρυτής: Σχολή Μωραΐτη ) και με επιστημονικό σύμβουλο τον Αλέξη Δημαρά, στον εκθεσιακό χώρο του Μεγάρου Εϋνάρδου (13 Ιανουαρίου έως 14 Μαρτίου 2010). Η έκθεση και ο κατάλογος επικεντρώνονται σε σχολικά βιβλία ( αλφαβητάρια, αναγνωστικά, Νεοελληνικά Αναγνώσματα ) γραμμένα και εικονογραφημένα από γνωστούς λογοτέχνες και καλλιτέχνες. Παρουσιάζεται η συμβολή δέκα λογοτεχνών (Γ. Δροσίνης, Γ. Καζαντζάκη, Ζ. Παπαντωνίου, Α. Καρκαβίτσας, Ι. Πολέμης, Γ. Ξενόπουλος, Π. Νιρβάνας, Ε. Ουράνη, Σ. Μυριβήλης, Μυρτιώτισσα ) και δεκαπέντε καλλιτεχνών ( Ι. Πλατύς, Κ. Μαλέας, Π. Ρούμπος, Φ. Δημητριάδης, Φ. Κόντογλου, Α. Βώττης, Γ. Κεφαλληνός, Γ. Στέρης, Π. Βυζάντιος, Β. Γερμενής, Σ. Βασιλείου, Α. Αλεβίζος, Κ. Γραμματόπουλος, Λ. Μοντεσάντου, Α. Αστεριάδης). Η επιλογή έγινε από τα σχολικά βιβλία της λεγόμενης «γενικής εκπαίδευσης» (πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας), που χρησιμοποιήθηκαν μέσα στα διοικητικά όρια του ελληνικού κράτους και η χρήση τους ήταν υποχρεωτική. Σε χωριστή ενότητα παρουσιάζονται τα βιβλία «του βουνού και της υπερορίας», που συντάχθηκαν και τυπώθηκαν στη διάρκεια του εμφυλίου και στη μετεμφυλιακή περίοδο για τις ανάγκες εκπαίδευσης των προσφυγόπουλων. Τα σχολικά βιβλία αποτελούν σημαντικά γραπτά τεκμήρια της εποχής τους. Τα κείμενα και οι εικόνες τους παρέχουν ενδείξεις για τις παιδαγωγικές και ευρύτερες αντιλήψεις που επικρατούσαν κατά το χρόνο της σύνταξής τους. Εξάλλου, τα βιβλία αυτά γράφτηκαν και κυκλοφόρησαν σε περιόδους γλωσσικών αγώνων και εκπαιδευτικών μεταρρυθμίσεων. Οι συγγραφείς και οι καλλιτέχνες που συνέβαλαν στη σύνταξή τους ενεπλάκησαν με τη θέλησή τους σε μια περιπέτεια, που δεν μοιάζει πολύ με την κανονική λογοτεχνική ή καλλιτεχνική δημιουργία, η οποία κατά τεκμήριο γίνεται ελεύθερα και με καλλιτεχνική, αποκλειστικά, πρόθεση. Η συγγραφή σχολικών βιβλίων υπακούει σε προδιαγραφές, σε κανόνες, υφίσταται διορθώσεις ή ακόμα και ένα είδος λογοκρισίας. Τα βιβλία αυτά είναι ένα μείγμα λογοτεχνικών και παιδαγωγικών προθέσεων (τα περισσότερα εξάλλου γράφονται σε συνεργασία με παιδαγωγούς), οι δόσεις του οποίου μεταβάλλονται ανάλογα με την εποχή και τη γενικότερη εκπαιδευτική συνθήκη. Ωστόσο, το γεγονός ότι κάποιοι σημαντικοί συγγραφείς και καλλιτέχνες ασχολήθηκαν με τη συγγραφή και την εικονογράφηση σχολικών βιβλίων οδήγησε σε ιδιαίτερα ενδιαφέροντα ή και αναπάντεχα λογοτεχνικά, παιδαγωγικά και καλλιτεχνικά αποτελέσματα. 
650 7 |a Αλφαβητάρια  |z Ελλάδα  |y 1860-1960  |9 61075 
650 4 |a Αναγνωστικά  |9 56672 
650 4 |a Σχολικά βιβλία  |z Ελλάδα  |x Ιστορία  |y 1860-1960  |9 61076 
700 1 |4 edt  |a Δημαράς, Αλέξης,  |d 1932-2012  |9 47635 
700 1 |4 edt  |a Καψάλης, Διονύσης,  |d 1952-  |9 44650 
710 2 |a Εταιρεία Σπουδών Νεοελληνικού Πολιτισμού και Γενικής Παιδείας  |9 32569 
710 2 |4 pbl  |a Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης  |9 48029 
942 |c BK 
952 |0 0  |1 0  |4 0  |6 372_400000000000000_ΚΑΛ  |7 1  |9 72340  |a KDBK  |b KDBK  |d 2017-03-21  |e Αγορά  |i 04102017  |l 1  |o 372.4 ΚΑΛ  |p 04102017  |r 2019-04-29  |w 2019-04-29  |y BK