Εθνικό Θέατρο : τα πρώτα χρόνια, 1930-1941 /

Η έκδοση αυτή παρουσιάζει σε χρονολογική σειρά τη σκηνική δραστηριότητα του Εθνικού Θεάτρου από την έναρξη της λειτουργίας του (1932) μέχρι την ανακοπή της καλλιτεχνικής του πορείας, εξαιτίας της γερμανικής κατοχής (1941). Ο κατάλογος των παραστάσεων βασίστηκε κυρίως στην πλήρη σειρά θεατρικών προγρ...

Πλήρης περιγραφή

Αποθηκεύτηκε σε:
Λεπτομέρειες βιβλιογραφικής εγγραφής
Κύριοι συγγραφείς: Σταματογιαννάκη, Κωνσταντίνα (Συγγραφέας), Γεωργουσόπουλος, Κώστας (Συγγραφέας), Μανασσή, Αντιγόνη (Συγγραφέας), Σπάθης, Δημήτρης, 1925-2014 (Συγγραφέας)
Μορφή: Βιβλίο
Γλώσσα:Greek
Έκδοση: Αθήνα : Ελληνικό Λογοτεχνικό και Ιστορικό Αρχείο : Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, 2013
Θέματα:
LEADER 07134namaa2200325 4500
001 main_52303
003 GR-kkKDBK
005 20191001215538.0
006 a|||||r|||||||||||
008 170321s2013uuuugr#a|||grb||| 000|0 gre d
020 |a 978-960-250-586-1 
040 |a GR-kkKDBK  |b gre  |d GR-kkKDBK  |e AACR2 
082 0 |a 792.09 
100 1 |4 aut  |a Σταματογιαννάκη, Κωνσταντίνα  |9 22056 
245 1 0 |a Εθνικό Θέατρο :  |b τα πρώτα χρόνια, 1930-1941 /  |c κείμενα Δημήτρης Σπάθης... [κ. ά.] 
260 |a Αθήνα :  |b Ελληνικό Λογοτεχνικό και Ιστορικό Αρχείο :  |b Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης,  |c 2013 
300 |a 325 σ. :  |b εικ. ;  |c 31 εκ. 
504 |a Περιλαμβάνει βιβλιογραφικές παραπομπές 
520 |a  Η έκδοση αυτή παρουσιάζει σε χρονολογική σειρά τη σκηνική δραστηριότητα του Εθνικού Θεάτρου από την έναρξη της λειτουργίας του (1932) μέχρι την ανακοπή της καλλιτεχνικής του πορείας, εξαιτίας της γερμανικής κατοχής (1941). Ο κατάλογος των παραστάσεων βασίστηκε κυρίως στην πλήρη σειρά θεατρικών προγραμμάτων της κρατικής σκηνής, που φυλάσσονται στη Συλλογή Τεκμηρίων Παραστατικών Τεχνών του ΕΛΙΑ/ΜΙΕΤ. Στην έκδοση δημοσιεύονται επίσης μελέτες για την ίδρυση και τα πρώτα χρόνια της ιστορίας του Εθνικού Θεάτρου, ανέκδοτες μεσοπολεμικές μαρτυρίες καλλιτεχνών και συνεργατών της κρατικής σκηνής και χρονολόγιο (1930-1941). Η εικονογράφηση του τόμου προέρχεται στο μεγαλύτερο μέρος της από τα αρχεία των φωτογράφων Τάσου Μελετόπουλου (1908-1969) και Λέοντα Φραντζή (1889-1965) (ΕΛΙΑ/ΜΙΕΤ). Με μια μεθοδική εργασία ιχνηλασίας, επιχειρήθηκε να μεταφερθούν στον τόμο αυτό τα σωζόμενα χνάρια και ο απόηχος της πορείας ενός επίσημου καλλιτεχνικού φορέα και να αναγνωριστούν, όσο αυτό είναι εφικτό, τα πρόσωπα και τα γεγονότα που τη σφράγισαν. Η ίδρυση του Εθνικού Θεάτρου, την άνοιξη του 1930, άνοιγε νέες προοπτικές για τη θεατρική παιδεία του τόπου. Ο Δημήτρης Σπάθης επισημαίνει: "Στην αρχική φάση της λειτουργίας του, το Εθνικό Θέατρο διέθετε πόρους επαρκείς, χάρη στην κρατική επιδότηση, εξοπλισμό ικανοποιητικό στη σκηνή του ανακαινισμένου κτιρίου της οδού Αγίου Κωνσταντίνου, έναν κανονισμό που μπορούσε να εξασφαλίσει τότε στο ίδρυμα ομαλή λειτουργία και σχετική αυτοτέλεια, διοίκηση από αρμόδια πρόσωπα (διευθυντής ο Ιωάννης Γρυπάρης), σκηνοθέτη τον Φώτο Πολίτη και καλλιτεχνικό δυναμικό που ανάλογό του δεν είχε συγκεντρωθεί ποτέ άλλοτε σε ελληνικό θίασο. Ο Φώτος Πολίτης (1890-1934) θα ανεβάσει από το 1932 ως το Δεκέμβρη του 1934, άλλοτε μόνος, σπανιότερα με το βοηθό και διάδοχό του Δημήτρη Ροντήρη, γύρω στα τριάντα έργα, αρχαία δράματα και ξένους συγγραφείς, κυρίως κλασικούς αλλά και νεότερους. Η αξιοποίηση του αρχαίου δράματος στη σύγχρονη σκηνή, η συστηματική και σε βάθος ερμηνεία των κλασικών έργων, η ενσωμάτωση στη θεατρική παιδεία ξεχασμένων στοιχείων της νεοελληνικής πολιτιστικής κληρονομιάς, η πρόοδος που σημειώνει τα χρόνια εκείνα η σκηνοθεσία και η υποκριτική και γενικότερα η άνοδος της καλλιτεχνικής στάθμης του θεάτρου είναι επιτεύγματα στα οποία η συμβολή του Πολίτη υπήρξε πολύτιμη. Στο συγκρότημα του Εθνικού Θεάτρου αντιπροσωπεύτηκαν όλες οι γενιές ηθοποιών με τους πιο αξιόλογους εκπροσώπους τους. Ο κρατικός θίασος αποτέλεσε έτσι την πιο εντυπωσιακή συμπαράταξη δυνάμεων που μπορούσε τότε να επιτευχθεί. Με αυτό το δυναμικό, ο Φώτος Πολίτης και ο Δημήτρης Ροντήρης (από το 1934 και μετά) έδωσαν τις αρτιότερες παραστάσεις που είχε γνωρίσει ως τότε η ελληνική σκηνή". Οι μεσοπολεμικές παραγωγές του Εθνικού Θεάτρου χαρακτηρίστηκαν από ομαδικό πνεύμα, ξεχωριστές επιδόσεις στην υποκριτική, υψηλή αισθητική, τεχνική αρτιότητα και ενδιαφέροντες πειραματισμούς στην όψη (σκηνικά, κοστούμια, φωτισμοί), στη μουσική και στην κίνηση.  
610 2 4 |a Εθνικό Θέατρο (Αθήνα)  |x Ιστορία  |9 26168 
650 4 |a Θέατρο  |x Ιστορία  |y 1930-1941  |9 61073 
700 1 |4 aut  |a Γεωργουσόπουλος, Κώστας  |9 45072 
700 1 |4 aut  |a Μανασσή, Αντιγόνη  |9 22057 
700 1 |4 aut  |a Σπάθης, Δημήτρης,  |d 1925-2014  |9 42681 
700 1 |a Σταματογιαννάκη, Κωνσταντίνα  |t Εθνικό Θέατρο : τα πρώτα χρόνια, 1930-1941  |9 122464 
710 2 |4 pbl  |a Ελληνικό Λογοτεχνικό και Ιστορικό Αρχείο  |9 47910 
710 2 |4 pbl  |a Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης  |9 48029 
942 |c BK 
999 |c 56285  |d 56285 
952 |0 0  |1 0  |2 ddc  |4 0  |6 792_090000000000000_ΕΘΝ  |7 1  |9 72339  |a KDBK  |b KDBK  |c RR  |d 2017-03-21  |e Αγορά  |i 01152017  |l 1  |o 792.09 ΕΘΝ  |p 01152017  |r 2019-04-29  |w 2019-04-29  |y BK