Οι ησυχαστικές ερίδες κατά το ΙΔ' αιώνα /
Οι ησυχαστικές έριδες προκλήθηκαν από το Βαρλαάμ τον Καλαβρό, που με αφορμή την ψυχοσωματική μέθοδο της προσευχής άρχισε οξεία κριτική εναντίον των ησυχαστών. Από την αρχή της έριδας φάνηκε πως η διαμάχη ανάμεσα στο Βαρλαάμ και το Γρηγόριο Παλαμά, που ανέλαβε την υπεράσπιση των «ιερώς ησυχαζόντων»,...
Αποθηκεύτηκε σε:
| Κύριος συγγραφέας: | |
|---|---|
| Μορφή: | Βιβλίο |
| Γλώσσα: | Greek |
| Έκδοση: |
Θεσσαλονίκη :
Παρατηρητής,
1993
|
| Θέματα: |
| LEADER | 04500namaa2200313 4500 | ||
|---|---|---|---|
| 001 | main_44413 | ||
| 003 | GR-kkKDBK | ||
| 005 | 20191001214650.0 | ||
| 006 | a|||||r||||||||||| | ||
| 008 | 160204s1993uuuugr# |||grb||| 000|0 gre d | ||
| 020 | |a 960-260-752-1 | ||
| 040 | |a GR-kkKDBK |b gre |d GR-kkKDBK |e AACR2 | ||
| 082 | 0 | |a 248 | |
| 100 | 1 | |4 aut |a Χριστοφορίδης, Βενιζέλος Χ., |d 1936- |9 18305 | |
| 245 | 1 | 3 | |a Οι ησυχαστικές ερίδες κατά το ΙΔ' αιώνα / |c Βενιζέλος Χριστοφορίδης |
| 260 | |a Θεσσαλονίκη : |b Παρατηρητής, |c 1993 | ||
| 300 | |a 145 σ. ; |c 22 εκ. | ||
| 504 | |a Περιέχει βιβλιογραφία | ||
| 520 | |a Οι ησυχαστικές έριδες προκλήθηκαν από το Βαρλαάμ τον Καλαβρό, που με αφορμή την ψυχοσωματική μέθοδο της προσευχής άρχισε οξεία κριτική εναντίον των ησυχαστών. Από την αρχή της έριδας φάνηκε πως η διαμάχη ανάμεσα στο Βαρλαάμ και το Γρηγόριο Παλαμά, που ανέλαβε την υπεράσπιση των «ιερώς ησυχαζόντων», είχε υπόβαθρο πολιτιστικό και θεολογικό. Στο πρόσωπο των δυο παραπάνω πρωταγωνιστών συγκρούστηκαν δυο πολιτισμοί: το αναγεννησιακό πνεύμα της Δύσης, με κυρίαρχο στοιχείο τον ορθολογισμό, και η παραδοσιακή Ορθοδοξία, που αγωνιζόταν να μείνει πιστή στο πνεύμα της Αγίας Γραφής και των Πατέρων της Εκκλησίας. Ο Γρηγόριος Παλαμάς και οι άλλοι ησυχαστές θεολόγοι απέκρουσαν την υπερτίμηση της φιλοσοφίας και την απόδοση σωτηριολογικής αξίας στους "αριστοτελικούς συλλογισμούς", χωρίς αυτό να σημαίνει απόρριψη της κλασικής παιδείας. Βάση της θεογνωσίας και κατ' επέκταση της σωτηρίας έθεσαν όχι τη νοησιαρχική προσέγγιση του Θεού, αλλά την προσωπική εμπειρία, την πραγματική δηλ. ένωση του ανθρώπου με το Θεό, που τελεσιουργεί η "θεοποιός χάρις" του Αγίου Πνεύματος. Γι' αυτό κεντρικό θέμα της δογματικής διαμάχης κατέστη η διάκριση ουσίας και ενεργείας στο Θεό, ζήτημα που έλυσαν οι ησυχαστικές σύνοδοι του 14ου αιώνα (1341, 1347, 1351 και 1368). Με τη διάκριση στο Θεό άκτιστης ουσίας, που είναι αμέθεκτη, και ακτίστων ενεργειών (θείο φως, θεία χάρη κ.ά.) που είναι μεθεκτές, οι σύνοδοι του 14ου αιώνα με τις αποφάσεις τους, που τελικά έγιναν αποδεκτές από ολόκληρη την Ορθόδοξη Εκκλησία, έθεσαν το θεμέλιο της πραγματικής κοινωνίας με το Θεό και της οντολογικής θεώσεως του ανθρώπου. | ||
| 600 | 1 | 4 | |a Βαρλαάμ ο Καλαβρός, |d 1290-1350 |9 1301 |
| 650 | 4 | |a Ησυχασμός |9 64579 | |
| 650 | 4 | |a Μυστικισμός |x Ορθόδοξη Ανατολική Εκκλησία |9 64383 | |
| 650 | 4 | |a Πνευματική ζωή |x Ορθόδοξη Ανατολική Εκκλησία |9 64553 | |
| 700 | 1 | |a Χριστοφορίδης, Βενιζέλος Χ., |d 1936- |t Οι ησυχαστικές ερίδες κατά το ΙΔ' αιώνα |9 114543 | |
| 710 | 2 | |4 pbl |a Παρατηρητής |9 25840 | |
| 942 | |c BK | ||
| 999 | |c 47519 |d 47519 | ||
| 952 | |0 0 |1 0 |2 ddc |4 0 |6 248_000000000000000_ΧΡΙ |7 1 |8 DIO |9 61900 |a KDBK |b KDBK |c HL |d 2016-02-04 |i 20352016 |o 248 ΧΡΙ |p 20352016 |r 2019-04-28 |w 2019-04-28 |y BK | ||
| 952 | |0 0 |1 0 |2 ddc |4 0 |6 248_000000000000000_ΧΡΙ |7 0 |9 61901 |a KDBK |b KDBK |c LCR |d 2016-02-04 |e Εις μνήμη Γεωργίου Ι. Δόδουρα |i 91122017 |o 248 ΧΡΙ |p 91122017 |r 2019-04-28 |w 2019-04-28 |y BK | ||