Πριγκίπισσες της Μεσογείου στην αυγή της ιστορίας /
Στην εξερεύνηση του αρχαίου κόσμου, ο κόσμος των νεκρών, η έρευνα των ταφικών συνόλων και των ταφικών εθίμων, μας αποκαλύπτει -πολλές φορές, ίσως, περισσότερο από κάθε τι άλλο- τον κόσμο των ζωντανών. Και αυτό όχι μόνον, διότι τα σχετικά κατάλοιπα του υλικού πολιτισμού είναι συγκριτικά τα περισσότερ...
Kaydedildi:
Diğer Yazarlar: | , |
---|---|
Materyal Türü: | Kitap |
Dil: | Greek |
Baskı/Yayın Bilgisi: |
Αθήνα :
Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης,
2012
|
Konular: |
LEADER | 08113namaa2200373 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | main_31722 | ||
003 | GR-kkKDBK | ||
005 | 20191106154142.0 | ||
006 | a|||||r||||||||||| | ||
008 | 130923s2012uuuugr#a|||erb||| 000|0 gre d | ||
999 | |c 33421 |d 33421 | ||
020 | |a 978-960-7064-96-7 | ||
040 | |a GR-kkKDBK |b gre |d GR-kkKDBK |e AACR2 | ||
082 | 0 | |a 709 | |
130 | 0 | |a Πριγκίπισσες της Μεσογείου στην αυγή της ιστορίας |9 101505 | |
245 | 1 | 0 | |a Πριγκίπισσες της Μεσογείου στην αυγή της ιστορίας / |c επιμέλεια καταλόγου Νικόλαος Χρ. Σταμπολίδης συνεργασία Μιμίκα Γιαννοπούλου |
260 | |a Αθήνα : |b Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, |c 2012 | ||
300 | |a 448 σ. : |b έγχρ. εικ. ; |c 30 εκ. | ||
500 | |a Ο κατάλογος έκθεσης παρουσιάστηκε στην Αθήνα στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης από τις 13 Δεκεμβρίου 2012 ως τις 10 Απριλίου 2013. | ||
500 | |a Οργάνωση: Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, Πανεπιστήμιο Κρήτης, Ελληνική Δημοκρατία Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων Πολιτισμού και Αθλητισμού | ||
500 | |a Υπό την αιγίδα της Α.Ε. του προέδρου της Δημοκρατίας κυρίου Καρόλου Παπούλια και της Α.Ε. του προέδρου της Ιταλικής Δημοκρατίας κυρίου Giorgio Napolitano | ||
504 | |a Περιέχει βιβλιογραφία | ||
520 | |a Στην εξερεύνηση του αρχαίου κόσμου, ο κόσμος των νεκρών, η έρευνα των ταφικών συνόλων και των ταφικών εθίμων, μας αποκαλύπτει -πολλές φορές, ίσως, περισσότερο από κάθε τι άλλο- τον κόσμο των ζωντανών. Και αυτό όχι μόνον, διότι τα σχετικά κατάλοιπα του υλικού πολιτισμού είναι συγκριτικά τα περισσότερα, αλλά κυρίως διότι μας φανερώνουν τις άυλες -και συνάμα τόσον ουσιαστικές για την από μέρους μας κατανόηση- συνιστώσες του. Το πώς κανείς πεθαίνει και κηδεύεται σχετίζεται άμεσα με το πώς ζει ή και πώς θα επιθυμούσε να ζει. Αντίστοιχα, οι προσδοκίες για το "επέκεινα", το "εκεί", διαμορφώνονται σε σχέση με το "ενθάδε". Το πώς μια κοινωνία αντιμετωπίζει το πρωταρχικό ζήτημα του θανάτου, ενός από τους τρεις σταθμούς του κύκλου της ζωής, μαζί με τη γέννηση και την ενηλικίωση-γάμο, αφορά σε ευρύτερα ζητήματα ιδεολογίας, πολιτισμικής ταυτότητας και κοινωνικής συγκρότησης. Ζητήματα για τα οποία σε πολλές περιπτώσεις είτε δεν σώζονται γραπτές πηγές, είτε και ετούτες δεν επαρκούν: Σιωπούν ή και για ποικίλους λόγους μας παραπλανούν. Η αρχαιολογική σκαπάνη γίνεται, συνεπώς, αν όχι το κύριο, ένα από τα βασικότερα μέσα για τη διερεύνηση των πολιτισμικών εκφάνσεων του θανάτου, των πεποιθήσεων, των δοξασιών, των ηθών και των τελετουργικών εθίμων που συνδέονται με αυτόν. Κατ' επέκταση, μας προσφέρει ανάγλυφα την εικόνα μιας κοινωνίας σε μια δεδομένη στιγμή ή ακόμη και στη διαχρονική της εξέλιξη, καθώς και των επαφών και του διαλόγου που αυτή αναπτύσσει με άλλες κοινωνίες. Η ταφική αρχιτεκτονική, ο χειρισμός του σώματος του νεκρού, ο κτερισμός και οι κάθε είδους προσφορές που εντάσσονται στο "γέρας θανόντων", εφόσον εξετάζονται εντός του πολιτισμικού πλαισίου αναφοράς, στενού και ευρύτερου, μπορούν να δώσουν στοιχεία για τους ιστορικούς και κοινωνικούς μετασχηματισμούς. Και αυτό είναι κατά τη γνώμη μου το σημαντικότερο, ότι δηλαδή τα ευρήματα -και στην περίπτωση της παρούσας έκθεσης, τα εκθέματα- δεν λειτουργούν μόνον ως μεμονωμένες "φωνές λησμονημένων γυναικών", δεν στέκονται απλώς μάρτυρες της κοινωνικής θέσης, των ταυτοτήτων και των ρόλων της νεκρής, καθώς και των επιδιώξεων και των προσδοκιών των δικών της και του περίγυρού της, αλλά μας οδηγούν στην προσέγγιση του όλου. Εξάλλου, οι προσωπικές ιστορίες, η κάθε μια με τη δική της γοητεία, συνεισφέρουν στη δημιουργία μιας ευρύτερης αφήγησης, που προσδίδει νόημα όχι μόνον στο παρελθόν, αλλά και στο παρόν μας. Επιθυμώ να συγχαρώ θερμά τους συντελεστές της έκθεσης, που καλύπτει με εξαιρετικό τρόπο ένα ευρύτατο χρονικό, γεωγραφικό και πολιτισμικό φάσμα, αποσκοπώντας σε μια συνθετική αντιμετώπιση και μια σύγχρονη, διεπιστημονική, προσέγγιση ενός πολύπλευρου θέματος. Καρπός της γόνιμης συνεργασίας φορέων, μουσείων και ειδικών επιστημόνων από τρεις διαφορετικές χώρες, διευρύνει τις προοπτικές μας με τον πλούτο των πληροφοριών και τις προτάσεις προσέγγισης και ανάλυσης του υλικού, ενώ ευφραίνει τις αισθήσεις μας με την εύθραυστη ομορφιά των εκθεμάτων. | ||
610 | 2 | 7 | |a Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης |x Εκθέσεις |9 29124 |
650 | 4 | |a Ανασκαφές (Αρχαιολογία) |z Μεσόγειος, Περιοχή της |x Εκθέσεις |9 57176 | |
650 | 4 | |a Γυναίκες |z Μεσόγειος, Περιοχή της |x Ιστορία |x Εκθέσεις |9 57175 | |
650 | 4 | |a Κτερίσματα |z Μεσόγειος, Περιοχή της |x Εκθέσεις |9 57177 | |
650 | 4 | |a Ταφή |z Μεσόγειος, Περιοχή της |x Ιστορία |x Εκθέσεις |9 57178 | |
650 | 4 | |a Τέχνη, Αρχαία |z Μεσόγειος, Περιοχή της |9 57179 | |
700 | 1 | |4 edt |a Γιαννοπούλου, Μιμίκα |9 7587 | |
700 | 1 | |4 edt |a Σταμπολίδης, Νικόλαος Χρ. |9 6106 | |
710 | 2 | |4 pbl |a Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης |9 47901 | |
942 | |c BK | ||
952 | |0 0 |1 0 |2 ddc |4 0 |6 709_000000000000000_ΠΡΙ |7 1 |9 45156 |a KDBK |b KDBK |c RR |d 2013-09-23 |e Δωρεά Όλγα Πασαλίδου |i 14492013 |l 0 |o 709 ΠΡΙ |p 14492013 |r 2019-04-28 |w 2019-04-28 |y BK |