Η ελληνική αρχαιότητα : πόλεμος, πολιτική, πολιτισμός /

Το έκτο εγχειρίδιο της σειράς "Αρχαιογνωσία και αρχαιογλωσσία στη Μέση Εκπαίδευση" τιτλοφορείται Ελληνική αρχαιότητα με υπότιτλο το τρίπτυχο: Πόλεμος - πολιτική - πολιτισμός. Τίτλος και υπότιτλος παραπέμπουν στο πολύτροπο και ατίθασο κεφάλαιο της αρχαίας ελληνικής ιστορίας, ασκώντας επιλεκ...

Πλήρης περιγραφή

Αποθηκεύτηκε σε:
Λεπτομέρειες βιβλιογραφικής εγγραφής
Κύριοι συγγραφείς: Κυρτάτας, Δημήτρης Ι., 1952- (Συγγραφέας), Ράγκος, Σπύρος Ι. (Συγγραφέας)
Μορφή: Βιβλίο
Γλώσσα:Greek
Έκδοση: Θεσσαλονίκη : Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών. Ίδρυμα Μανώλη Τριανταφυλλίδη, 2010
Σειρά:Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας : Αρχαιογνωσία και αρχαιογλωσσία στη μέση εκπαίδευση ; 6
Θέματα:
LEADER 08821namaa2200313 4500
001 main_26097
003 GR-kkKDBK
005 20200821121404.0
006 a|||||r|||||||||||
008 100506s2010uuuugr# |||gr|||| 001|0 gre d
020 |a 978-960-231-1 
040 |a GR-kkKDBK  |b gre  |d GR-kkKDBK  |e AACR2 
082 0 |a 938 
100 1 |4 aut  |a Κυρτάτας, Δημήτρης Ι.,  |d 1952-  |9 6446 
245 1 2 |a Η ελληνική αρχαιότητα :  |b πόλεμος, πολιτική, πολιτισμός /  |c Δημήτρης Ι. Κυρτατάς & Σπύρος Ι. Ράγκος 
260 |a Θεσσαλονίκη :  |b Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών. Ίδρυμα Μανώλη Τριανταφυλλίδη,  |c 2010 
300 |a 444 σ. :  |b χάρτες ;  |c 25 εκ. 
490 0 |a Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας : Αρχαιογνωσία και αρχαιογλωσσία στη μέση εκπαίδευση ;  |v 6 
500 |a Αποκλειστικός χορηγός της συγγραφής : Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος 
520 |a Το έκτο εγχειρίδιο της σειράς "Αρχαιογνωσία και αρχαιογλωσσία στη Μέση Εκπαίδευση" τιτλοφορείται Ελληνική αρχαιότητα με υπότιτλο το τρίπτυχο: Πόλεμος - πολιτική - πολιτισμός. Τίτλος και υπότιτλος παραπέμπουν στο πολύτροπο και ατίθασο κεφάλαιο της αρχαίας ελληνικής ιστορίας, ασκώντας επιλεκτική μέθοδο, η οποία δικαιώνει τον πειραματικό χαρακτήρα του εγχειριδίου, καθιστώντας τη σχολική του χρήση ωφέλιμη και ερεθιστική για διδάσκοντες και μαθητές. Στο συνεργατικό αυτό πόνημα συστήνεται η ελληνική αρχαιότητα από τον 8ο προχριστιανικό αιώνα έως τον 4ο μεταχριστιανικό, μοιρασμένη σε τέσσερις συμβατικές εποχές: αρχαϊκή, κλασική, ελληνιστική, ελληνορωμαϊκή. Κάθε εποχή ταξινομείται σε επιμέρους ενεπίγραφα κεφάλαια και υποκεφάλαια, στα οποία συντάσσονται στοιχεία που αφορούν δρώμενα πολεμικά, πολιτικά και πολιτιστικά. [...] (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου) Σε αντίθεση με τα συμβατικά διδακτικά εγχειρίδια, οι συγγραφείς ενδιαφέρονται για την πρόσληψη του παρελθόντος από τους Αρχαίους Έλληνες και βρίσκουν αποκαλυπτικούς τους επινοημένους θρύλους. Προσφέρουν έντεχνα ένα παράθυρο στον αρχαίο κόσμο αξιοποιώντας αποσπάσματα από αρχαίες πηγές, τα οποία και παραθέτουν αυτούσια ώστε ο αναγνώστης να μπορεί να ελέγξει μια πληροφορία ή να αντλήσει τα δικά του συμπεράσματα. Παράλληλα με τις περισσότερο γνωστές πηγές οι συγγραφείς φέρνουν στο προσκήνιο παραμελημένες πηγές, όπως τα αρχαία ελληνικά μυθιστορήματα και τα απόκρυφα ευαγγέλια, που ήταν εξαιρετικά δημοφιλή αναγνώσματα στην αρχαιότητα, αλλά αγνοήθηκαν επιδεικτικά και συστηματικά από την παραδοσιακή ιστοριογραφία επί γενεές. Αναδεικνύουν, ή έστω αγγίζουν, ζητήματα που οι επιτροπές έγκρισης σχολικών βιβλίων έκριναν ακατάλληλες προς γαλούχηση τα ελληνικής νεολαίας μέχρι πρόσφατα, παρότι αυτά αποτελούσαν μέρος της καθημερινής ζωής των αρχαίων Ελλήνων, όπως n διατροφή, οι μαγικές πρακτικές, n διανυκτέρευση ασθενών σε ναούς του Ασκληπιού, με σκοπό την εμφάνιση του θεού σε όνειρο και την ίαση (n εγκοίμηση), n έκθεση βρεφών μέσα σε χύτρες (ο χυτρισμός), n πορνεία και n παιδεραστία. Τέλος, δεν διστάζουν να διαλύσουν μύθους και να παραδεχθούν για παράδειγμα, ότι οι Έλληνες θαύμασαν τους πολιτισμούς της Εγγύς Ανατολής και επηρεάστηκαν βαθύτατα από αυτούς. Ο κ. Κυρτάτας και ο κ. Ράγκος είναι πολυγραφότατοι μελετητές της αρχαιότητας με σπουδαίο και διεθνώς αναγνωρισμένο έργο. Γνωρίζουν εξαιρετικά καλά την αρχαία ιστορία και τη διηγούνται χαρισματικά και κατανοητά σε ένα μη εξοικειωμένο κοινό. Επιδεικνύουν για μια ακόμη φορά την ίδια επιμελημένη απλότητα, σαφήνεια, γλαφυρότητα, εμβρίθεια, και διεισδυτικότητα στην οποία μας έχουν συνηθίσει στα δημοσιεύματα τους και στις αίθουσες διδασκαλία5. Τα παραδοσιακά ιστορικά εγχειρίδια συνήθως, με τρόπο απόλυτο και υπεροπτικό και σε διδακτικό άκρως ανιαρό τόνο, μας νουθετούσαν. Πολλά από αυτά ήταν γραμμένα πρόχειρα και βιαστικά και προχωρούσαν σε μια επιφανειακή θεώρηση του παρελθόντος, μια στεγνή εξιστόρηση των γεγονότων με μειωμένο ενδιαφέρον, όπου κυριαρχούσαν οι μεγάλοι άνδρες και αποσιωπούνταν όψεις τα καθημερινότητας. Αξίζει τέλος να σημειωθεί ότι παρότι πρόκειται για συνεργατικό πόνημα, επιτυγχάνεται ενιαίο ύφος και ο λόγος ρέει αβίαστα και ότι στο βιβλίο υπάρχει ένα ασυνήθιστα για τα ελληνικά δεδομένα εκτενές και χρήσιμο ευρετήριο. Το βιβλίο διαβάζεται απνευστί. Είναι απαραίτητο απόκτημα όχι μόνο για τα σχολεία αλλά και για κάθε ελληνική βιβλιοθήκη, καθώς σε αυτό παρουσιάζεται με τρόπο άμεσο και απαράμιλλο συμπυκνωμένη όλη n ιστορία τα αρχαίας Ελλάδας. Μόνο ένας κίνδυνος ελλοχεύει μετά την ανάγνωσή του: να στραφούν όλοι στις ιστορικές σπουδές. (Δέσποινα Ιωσήφ, Η Καθημερινή 21-06-2011) 
650 4 |a Πολιτισμός, Ελληνικός  |9 65169 
651 4 |a Ελλάδα, Αρχαία  |x Ιστορία  |9 51245 
700 1 |4 aut  |a Ράγκος, Σπύρος Ι.  |9 6448 
700 1 |a Κυρτάτας, Δημήτρης Ι.,  |d 1952-  |t Η ελληνική αρχαιότητα   |9 95786 
710 2 |4 pbl  |a Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.  |b Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών.  |b Ίδρυμα Μανόλη Τριανταφυλλίδη  |9 47843 
942 |c BK 
999 |c 27176  |d 27176 
952 |0 0  |1 0  |2 ddc  |4 0  |6 938_000000000000000_ΚΥΡ  |7 0  |9 38627  |a KDBK  |b KDBK  |c LCR  |d 2010-05-06  |e Δωρεά Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών  |i 05652010  |l 8  |o 938 ΚΥΡ  |p 05652010  |r 2019-04-28  |w 2019-04-28  |y BK 
952 |0 0  |1 0  |2 ddc  |4 0  |6 938_000000000000000_ΚΥΡ  |7 0  |9 98012  |a KDBK  |b KDBK  |c LCR  |d 2020-08-21  |e Δωρεά της συζύγου του Δ. Μεντεσίδη, Έλένη Τσιόπτσια  |i 21022019  |l 0  |o 938 ΚΥΡ  |p 21022019  |r 2020-08-21  |t αντ.1  |w 2020-08-21  |y BK