Νικόλαος Γύζης /

Ο Νικόλαος Γύζης (1842-1901) θεωρείται, μαζί με τον ομότεχνο φίλο του Νικηφόρο Λύτρα (1832-1904), από τους βασικότερους εκπροσώπους της λεγόμενης Σχολής του Μονάχου. Το 1876, την εποχή δηλαδή που τα ακαδημαϊκά ήθη στο Παρίσι τάραζε η δεύτερη ομαδική έκθεση των Ιμπρεσιονιστών, εκείνος βρισκόταν εκεί....

Πλήρης περιγραφή

Αποθηκεύτηκε σε:
Λεπτομέρειες βιβλιογραφικής εγγραφής
Κύριος συγγραφέας: Παπαϊωάννου, Γιάννης (Συγγραφέας)
Άλλοι συγγραφείς: Μαραγκόπουλος, Άρης, 1948- (Επιμελητής έκδοσης)
Μορφή: Βιβλίο
Γλώσσα:Greek
Italian
Έκδοση: Αθήνα : Ελληνικά Γράμματα, 2006.
Σειρά:Πινακοθήκη του Νέου Ελληνισμού : Οι μεγάλοι Έλληνες ζωγράφοι
Θέματα:
LEADER 06697namaa2200373 4500
001 main_21932
003 GR-kkKDBK
005 20220305010728.0
006 a|||||r|||||||||||
008 070321s2006 gr a|||erb||| 000|0dgre d
020 |a 960-442-542-0 
040 |a GR-kkKDBK  |b gre  |d GR-kkKDBK  |e AACR2 
041 1 |a gre  |h ita 
082 0 |a 759.9495 
100 1 |4 aut  |a Παπαϊωάννου, Γιάννης  |9 2718 
245 1 0 |a Νικόλαος Γύζης /  |c κείμενα Γιάννης Παπαϊωάννου. 
260 |a Αθήνα :  |b Ελληνικά Γράμματα,  |c 2006. 
300 |a 143 σ. :  |b έγχρ. εικ. ;  |c 28 εκ. 
490 |a Πινακοθήκη του Νέου Ελληνισμού : Οι μεγάλοι Έλληνες ζωγράφοι 
500 |a Διανεμήθηκε δωρεάν μαζί με την εφημερίδα "Τα Νέα" στις 16.9.2006. 
500 |a Copyright για τις εικόνες και τα κείμενα: εκδόσεις "Μέλισσα". 
504 |a Περιέχει βιβλιογραφία 
520 |a Ο Νικόλαος Γύζης (1842-1901) θεωρείται, μαζί με τον ομότεχνο φίλο του Νικηφόρο Λύτρα (1832-1904), από τους βασικότερους εκπροσώπους της λεγόμενης Σχολής του Μονάχου. Το 1876, την εποχή δηλαδή που τα ακαδημαϊκά ήθη στο Παρίσι τάραζε η δεύτερη ομαδική έκθεση των Ιμπρεσιονιστών, εκείνος βρισκόταν εκεί. Ωστόσο, ακριβώς όπως κι ο Λύτρας, γύρισε την πλάτη στον ιμπρεσιονισμό και επέστρεψε στο Μόναχο προκειμένου να αναζητήσει το πολύ προσωπικό του αισθητικό όραμα. Η ηθογραφική του παραγωγή, συγγενής εν πολλοίς με εκείνη του Λύτρα, διαφέρει από αυτήν στον αφηγηματικό παλμό, αλλά επίσης μακράν διαφέρει από τον γενικότερο συρμό της εποχής. Η δική του ηθογραφία γίνεται φανερό ότι είναι προϊόν μιας βασανιστικής πνευματικής διαδικασίας: ο Γύζης, με το αθωότερο των βλεμμάτων, ανακαλύπτει τον κόσμο από την αρχή. Συγκεντρώνεται με πρωτοφανή ζεστασιά στις λεπτομέρειες των πραγμάτων και αφηγείται το θέμα του με παραδειγματική ευαισθησία -θα τολμούσε κανείς να πει: σχεδόν με πόνο. Επειδή προσεγγίζει το ανέγγιχτο του θαύματος της ζωής με φιλοσοφικό θαυμασμό και απορία. Δι' αυτής της διαδικασίας η ηθογραφία του αποκτά, τόσο στις επιμέρους λεπτομέρειες των πινάκων του όσο και στα σύνολα, μια ακριβή συμβολική αξία που υπερβαίνει τη σύγχρονή του συγκυρία. Από εδώ ο Γύζης πέρασε, υπό την επίδραση του ευρωπαϊκού Συμβολισμού -και δη της γερμανικής εκδοχής του γραφιστικού Jugendstil-, στο δικό του προσωπικό, ονειρικό κόσμο των αλληγοριών και του ιδεαλισμού. Δεν είναι τυχαίο. Η ματιά του στον κόσμο στην ουσία υπήρξε πάντοτε η ίδια. Μια ματιά καλλιεργημένη από την ιδέα της ωραιοποιημένης ελληνικότητας που προωθούσε ο γερμανικός ρομαντισμός και έτρεφε σταθερά η νοσταλγία του ίδιου για την πατρίδα. Στα ιδεαλιστικά έργα του, κατά τις τρεις τελευταίες δεκαετίες του αιώνα του, ο ώριμος Γύζης παραπέμπει σε ένα σύμπαν που δεν είναι του κόσμου τούτου: το κατοικούν μυστηριώδεις γυναικείες μορφές, το κατοικεί η αχλύ μιας ενόρασης κάποτε αγγελικής κάποτε δαιμονικής. Αυτός ο μεγάλος καλλιτέχνης που δοκίμασε όλα τα ζωγραφικά θέματα, που γνώρισε φήμη και θεσμικές απολαβές στη Γερμανία -αποτελεί συστατικό κομμάτι της καλλιτεχνικής της παραγωγής τον 19ο αιώνα- υπήρξε το πρότυπο για πολλούς έλληνες ζωγράφους του 20ού αιώνα, με πρώτον και καλύτερον τον Παρθένη. Σήμερα, που είμαστε σε θέση να ξαναδιαβάσουμε το σημαντικότατο έργο του δίχως τις ιδεολογικές πιέσεις του παρελθόντος, μπορούμε να απολαύσουμε τα στοιχεία εκείνα που παραμένουν ανεξάντλητα στο χρόνο -όπως για παράδειγμα το αγγελικό και δαιμονικό του φως... 
600 1 4 |a Γύζης, Νικόλαος,  |d 1842-1901  |9 2719 
650 7 |a Ζωγράφοι  |z Ελλάδα  |9 65338 
700 1 |a Παπαϊωάννου, Γιάννης  |t Νικόλαος Γύζης  |9 91464 
700 1 |a Μαραγκόπουλος, Άρης,  |d 1948-  |9 35935  |4 edt 
710 2 |4 pbl  |a Ελληνικά Γράμματα  |9 27103 
710 2 |4 spn  |a Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος  |9 47754 
942 |c BK 
999 |c 22551  |d 22551 
952 |0 0  |1 0  |2 ddc  |4 0  |6 759_949500000000000_ΠΑΠ  |7 0  |9 33552  |a KDBK  |b KDBK  |c LCR  |d 2007-03-21  |i 13962006  |l 5  |o 759.9495 ΠΑΠ  |p 13962006  |r 2019-04-28  |w 2019-04-28  |y BK 
952 |0 0  |1 0  |2 ddc  |4 0  |6 759_949500000000000_ΠΑΠ  |7 0  |9 33553  |a KDBK  |b KDBK  |c LCR  |d 2007-03-21  |i 15172012  |l 1  |o 759.9495 ΠΑΠ  |p 15172012  |r 2020-01-16  |s 2019-12-31  |t αντ.1  |w 2019-04-28  |y BK 
952 |0 0  |1 0  |2 ddc  |4 0  |6 759_949500000000000_ΠΑΠ  |7 0  |9 99603  |a KDBK  |b KDBK  |c LCR  |d 2020-11-16  |e Δωρεά της συζύγου του Δημ. Μεντεσίδη Έλενα Τσιόπτσια  |i 23382019  |o 759.9495 ΠΑΠ  |p 23382019  |r 2020-11-16  |t αντ.2  |w 2020-11-16  |y BK